Európa zöld fővárosa: Ljubljana!
Idén Ljubljana Európa zöld fővárosa – Koppenhága után veheti fel első közép-kelet-európai országként a címet a szlovén főváros.
Az is mutatja, hogy jó úton járnak a fenntartható város fejlesztésében, hogy a környezetbarát fejlesztések iránt elkötelezett Oslót is mögé utasította.
Amikor tavaly átadták az Európai Unió által alapított címet, akkor éppen szlovén volt a környezetvédelmi biztos, Janez Potočnik. De hogy mi szólt a szlovén főváros mellett? A lakások 73 százaléka a környezetbarát távfűtésre van kapcsolva. A belvárosban az autókat kitiltották, a gyalogosoké és a bicikliseké a terep. Az egész országban, de még a fővárosban is egyre nagyobb szerepet kap a környezettudatos turizmus.
Két éve módosították a ljubljanai közlekedési szabályokat is, még tovább korlátozva az autósforgalmat, hogy a közösségi közlekedést, a gyalogosokat és a kerékpárosokat részesítsék előnyben. Autós sávokat szüntettek meg, hogy biciklisávokat építsenek, hidakat autós helyett gyalogossá építették. Nem kevés, összesen 100 ezer négyzetméter területet vettek el az autósoktól – a belvárosban ezért cserébe ingyenes elektromos minibuszokat indítottak.
A városi buszok 17 százaléka már földgázzal hajtott (CNG), ezeknek a károsanyag kibocsátása sokkal alacsonyabb, mint a dízel buszoké, különösen az emberi egészséget károsító nagyon káros részecskék terén. További 30 új buszt vesznek idén, amik rendkívül környezetbarát. Itt a kényelmes járművekkel vonzzák az utasokat, minden jármű légkondicionált például. 2003 és 2013 jelentős eredményeket értek el: a városban az utazások arányában az autózást 58-ról 41,5 százalékra csökkentették, a gyaloglás 19-ről 34,8-ra nőtt. 2010 óta 19 százalékkal nőtt a városi tömegközlekedők száma, az elővárosi járatokon pedig 34 százalék volt a növekedés. Kiépítették a Bicike bérbicikli rendszert is 2006-ban.
A város készített egy integrált környezetkezelési programot is, amiben a szemét kezeléstől, a közlekedésen át az energiaellátásig mind figyelembe vették, és a jövőben úgy fejlesztik, hogy csökkenjen a szén-dioxid kibocsátás és az energiafelhasználás. Ez egyébként azért nagyon érdekes, mert Ljubljana kifejezetten autós város volt, egy évtizede még a legrosszabbak között tartották számon a város tömegközlekedését az európai fővárosok rangsorában. A díj odaadásában a gyors és jelentős változás is szerepet játszott. További részleteket a város zöld honlapján is lehet találni.